Άρθρα

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Πάσχετε από:

 1.Συχνές διάρροιες
 2.Δυσκοιλιότητα
 3.Εκκολπώματα εντέρου
 4.Διατροφικές δυσανεξίες
 5.Δυσπεψία
 6.Συχνές λοιμώξεις
 7.Επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος
 8.Αδύναμο ανοσοποιητικό
 9.Αλλεργίες
10.Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης

Βασικοί τρόποι αντιμετώπισης του συνδρόμου

Συμβουλές

  • Μην ανησυχείτε για την πάθησή σας. Αποφεύγετε γενικά το stressκαι προσπαθήστε να χαλαρώνετε.
  • Φροντίστε για επαρκή ημερήσια πρόσληψη του φυλλικού οξέως κ της βιταμίνης Β12, είναι φίλοι του νευρικού συστήματος και της ψυχής. Ιδιαίτερα, το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12 διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην ομαλή λειτουργία των νευρικών κυττάρων και του εγκεφάλου. Η ανεπάρκεια αυτών των βιταμινών έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας συγκέντρωσης, των μαθησιακών ικανοτήτων και ικανοτήτων αντίληψης. Το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12 φροντίζουν για τη ψυχική ευεξία και ισορροπημένο νευρικό σύστημα.
  • Φροντίστε την εντερική χλωρίδα σας. Tα προβιοτικά είναι ζωντανά, αναπαραγωγικά μη παθογόνα βακτήρια που ζουν φυσιολογικά μέσα στο έντερο και είναι απαραίτητοι για τη φυσιολογική του λειτουργία. Προάγουν αποτελεσματικά την υγεία του πεπτικού και ανοσοποιητικού μας συστήματος. Επιπλέον, μπορούν να επηρεάσουν θετικά το συναισθηματικό μας κόσμο και να αντισταθμίσουν το φορτίο του άγχους. Αποδεδειγμένα μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα της κορτιζόλης, ορμόνης του stress. Προβιοτικά μπορεί να λάβει κανείς και μέσω της διατροφής, τρώγοντας γιαούρτι ή κεφίρ. Όταν όμως πρόσληψη μέσω της διατροφής δεν είναι επαρκής ή όταν κάποιος έχει πολύ stress, καπνίζει ή ασκείται πολύ, τα προβιοτικά χορηγούνται μέσω συμπληρωμάτων διατροφής.

 Προβιοτικά – μικροί οργανισμοί με μεγάλη επίδραση στον κόσμο των συναισθημάτων σας

  •  Αποφεύγετε τροφές που αποδεδειγμένα σας προκαλούν ή σας χειροτερεύουν τα συμπτώματα. Οι τροφές αυτές δεν είναι ίδιες για όλες τις ασθενείς. Μερικές από τις πιο γνωστές ερεθιστικές τροφές είναι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ο καφές, το τσάι κ.α.
  • Αποφεύγετε την υπερβολική κατανάλωση "υγιεινών τροφών" που περιέχουν στάρι ολικής αλέσεως ή σκευάσματα με πίτουρο (τα γνωστά bran).Τα φρούτα και τα λαχανικά όμως, όχι μόνο δεν απαγορεύονται αλλά συνιστώνται ιδιαίτερα.
  • Πίνετε άφθονα υγρά αλλά αποφεύγετε τα ανθρακούχα ποτά.
  • Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε εύκολα υπακτικά φάρμακα  (δηλ. φάρμακα που βοηθούν την κένωση του εντέρου)
  • Μην καπνίζετε διότι η νικοτίνη προκαλεί σπασμό του εντέρου με αποτέλεσμα εντονότερους πόνους και δυσφορία.

 Οι εναλλακτικές λύσεις

  • Βότανα, όπως μέντα, ginger, μάραθος
  • Ήπια άσκηση, π.χ περπάτημα 
  • Διαλογισμός
  • Κ.α

Σας έχει τύχει ξαφνικά να μη σας χωράει η φούστα σας ή το παντελόνι σας;

Αισθάνεστε συχνά την ανάγκη να λύσετε τη ζώνη σας για να ανακουφισθείτε; 

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή αλλιώς σπαστική εντεροκολίτιδα ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Εντοπίζεται κυρίως σε άτομα ηλικίας 20-40 ετών, με μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης στο γυναικείο φύλο, αφού για κάθε 4 άτομα που νοσούν οι 3 είναι γυναίκες.Στην χώρα μας πάνω από ένα εκατομμύριο Έλληνες πάσχουν από το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.Η σπαστική κολίτιδα είναι μία καλοήθης πάθηση που όπως λέει και το όνομά της, οφείλεται σε σπασμούς και γενικά σε ασυνήθιστες κινήσεις που κάνει το έντερο.Χαρακτηριστικό σύμπτωμα της σπαστικής κολίτιδας είναι τα ξαφνικά φουσκώματα της κοιλιάς που σχεδόν πάντα συνοδεύονται από πόνους που εντοπίζονται στο αριστερό ή δεξιό κάτω μέρος της κοιλιάς και συχνά ανακουφίζονται με την αποβολή αερίων.Σπανιότερα οι πόνοι εντοπίζονται στο κέντρο ή να πιάνουν όλη την κοιλιά. Τα συμπτώματα αυτά συνήθως συνοδεύουν και διαταραχές των κενώσεων που παίρνουν τη μορφή της δυσκοιλιότητας ή της διάρροιας ή ακόμη μπορούν να εναλλάσσονται διάρροιες με δυσκοιλιότητα. Επίσης στις κενώσεις μπορεί να αποβάλλεται βλέννα με ή και χωρίς κόπρανα.

Στομάχι ή έντερο

Το στομάχι μας δεν "χωνεύει" μόνο το φαγητό αλλά και φόβους, ανησυχίες, ενοχές και πάσης φύσεως άγχη. Γι’ αυτό είναι αρκετά συνηθισμένο, το stressόταν σωματοποιείται, να χτυπάει το γαστρεντερικό σύστημα με συμπτώματα  όπως ναυτία, εμετοί, δυσπεψία, καούρες και πόνο στο στομάχι. Επιπλέον, το stress επιδεινώνει τα ήδη υπάρχοντα γαστρεντερικά προβλήματα.Το κέντρο των συναισθημάτων στον εγκέφαλο επικοινωνεί άμεσα με το στομάχι, αυξάνοντας τα γαστρικά υγρά και τα οξέα του στομάχου σε υπερβολικό βαθμό, γεγονός που αποτελεί αιτία για πολλά προβλήματα όπως γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και έλκος. Το stressεπίσης επηρεάζει την κινητικότητα του εντέρου προκαλώντας διάρροια ή, αντίθετα, δυσκοιλιότητα.

Το έντερό μας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εγκέφαλος στο κορμί μας. Απαρτίζεται από περίπου εκατό εκατομμύρια νευρικά κύτταρα.Το έντερο όχι μόνο φαίνεται να έχει στενή επικοινωνία με τον εγκέφαλο και την ψυχή μας, αλλά τα νευροδιαβιβαστικά  σήματα που στέλνει στον εγκέφαλο, είναι περισσότερα από αυτά που λαμβάνει από εκείνον.Το έντερο δεν φροντίζει μονάχα  για την πέψη και τον μεταβολισμό των τροφών, αλλά δείχνει να φροντίζει εξίσου για το μεταβολισμό και τη διαχείριση των συναισθημάτων μας. Η σεροτονίνη, για παράδειγμα, της οποίας τα υψηλά επίπεδα στον οργανισμό ευθύνονται για την αίσθηση ευφορίας, παράγεται κατά το πλείστον στο έντερό μας και όχι στον εγκέφαλό μας. Από το έντερο δρα προς τον εγκέφαλο και αλλάζει την ψυχική μας διάθεση.Είτε το πρόβλημα έχει ως αφετηρία το σώμα, είτε την ψυχή, πολύ σύντομα δημιουργείται ο φαύλος κύκλος της αλληλεξάρτησης, και γίνεται σαφές ότι δεν μπορεί κανείς να βοηθήσει το σωματίκο κομμάτι δίχως να υποστηρίξει το  ψυχικό.

"Το έντερο, όπως και ο εγκέφαλός μας έχει μνήμη.Η διάθεση γεννιέται στο έντερο."

 Παράγοντες επιδείνωσης

Ενδεικτικά τρόφιμα:

  • Προϊόντα ολικής άλεσης, κυρίως δημητριακά (σιτάρι ολικής, πίτουρο, κλπ )
  • Πατάτες, κρεμμύδια
  • Εσπεριδοειδή
  • Ροφήματα ή τροφές που περιέχουν καφεϊνη
  • Μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ
  • Τεχνητά γλυκαντικά
  • Κόκκινο κρέας
  • Τηγανιτά
  • Γαλακτοκομικά (κάποιες φορές ο συνδυασμός γάλακτος με σοκολάτα)

 

Άλλοι παράγοντες που πυροδοτούν τα συμπτώματα είναι:

  • Καταστάσεις έντονης ψυχολογικής φόρτισης και stress
  • Εμμηνόρροια
  • Η υπερφαγία σε κάποιο γεύμα
  • Λήψη φαρμάκων που κάνουν το παχύ έντερο να κάνει σπασμούς.
  • Η σεροτονίνη φαίνεται από έρευνες να συσχετίζεται πολύ με την σπαστική κολίτιδα. Παρεμβαίνει στην ρύθμιση της κινητικότητας του παχέος εντέρου.

 Ειδικά το ψυχολογικό stress μπορεί να πυροδοτήσει τα γαστρεντερικά συμπτώματα ή να προκαλέσει έξαρση των ενοχλημάτων.

Η συνύπαρξη ψυχιατρικής συμπτωματολογίας σε ασθενείς με ευερέθιστο έντερο έχει εντοπιστεί σε ποσοστό που κυμαίνεται από 54% ως 100% και αφορά κυρίως σε κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές.

Οι ασθενείς με ευερέθιστο έντερο εκδηλώνουν, εκτός από γαστρεντερικά, για ποικιλία άλλων σωματικών συμπτωμάτων, όπως κεφαλαλγία, ραχιαλγία, αδυναμία, κόπωση, μειωμένη ενεργητικότητα, διαταραχές του ύπνου, ζάλη, νευρικότητα, δυσμηνόρροια, τα οποία είναι κοινά συμπτώματα καταθλιπτικών καταστάσεων. Επίσης, οι ασθενείς με ευερέθιστο έντερο αναφέρουν συχνότερα από ότι οι υγιείς, κεφαλαλγίες, στομαχαλγίες, κοιλιακούς πόνους όταν ήταν στη παιδική ηλικία, συχνότερες ιατρικές επισκέψεις, συχνότερες απουσίες από το σχολείο.

Αιτία όλων αυτών των συμπτωμάτων (και κύρια αιτία του ΣΕΕ) είναι συνήθως το άγχος. Όχι τυχαία, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου "χτυπά την πόρτα" σε άτομα που ανήκουν σε συγκεκριμένο τύπο προσωπικότητας. Είστε ευσυνείδητος και τυπικός; Βάζετε πάνω από όλα το καθήκον; Θέλετε να κάνετε τα πάντα τέλεια και να τα έχετε με όλους καλά; Αγχώνεστε και στενοχωριέστε με το παραμικρό; Τότε είστε υποψήφιος να εμφανίσετε το σύνδρομο, αν δεν πάσχετε ήδη από αυτό. Όταν το άγχος γίνεται μόνιμο, η διαρκής απελευθέρωση ορμονών του stressπροκαλεί την αντίδραση του ευερέθιστου εντερικού βλεννογόνου του ανθρώπου εξαιτίας της χρόνιας επιβάρυνσης. Εξαιτίας της σύνδεσης του εντέρου με τον εγκέφαλο μέσω του άξονα εντέρου-εγκεφάλου, το κεντρικό νευρικό σύστημα λαμβάνει συνεχώς νέα σήματα άγχους, τα οποία οδηγούν σε περαιτέρω απελευθέρωση ορμονών του stress.  Οι ορμόνες με τη σειρά τους είναι επιβλαβείς για τον εντερικό βλεννογόνο. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που οδηγεί, ακόμα και χωρίς εξωτερική αιτία, σε μόνιμη συναισθηματική δυσφορία και ενόχληση.